I 1936 ble Stratos lansert som en ny og annerledes sjokolade. Sjokoladenyheten fra Nidar ble sett på som en smaksmessig og teknologisk nyvinning, og kostet 25 øre da den ble lansert.
Tidlig på 1900-tallet var Nidar etablert som sjokolade- og godterifabrikk i Trondheim. Konkurransen mellom de norske godteriprodusentene var knallhard, og alle var på jakt etter nye oppfinnelser. Det var også daværende driftssjef ved Nidar-fabrikken, sivilingeniør Jørgen Holmsen. På leting etter nye impulser dro han på messebesøk til Tyskland i 1935. Der la han merke til en engelsk sjokolade som skilte seg ut ved at den var svært porøs.
Produksjonen var mønsterbeskyttet, men sivilingeniør Holmsen tok med seg inspirasjonen tilbake til Nidar-fabrikken i Trondheim. Der startet han sine egne forsøk for å finne en måte å fremstille porøs sjokolade.
Etter en rekke eksperimenter og små lufteksplosjoner på laboratoriet til Nidar, lyktes han til slutt.
Navnet Stratos – som henviser til stratosfæren– falt som et naturlig navn for en luftig sjokolade. Under lanseringen i 1936 møtte man imidlertid en utfordring. Navnet var nemlig allerede i bruk, på en drops fra Kiellands. Heldigvis hadde Nidar og Kielland et godt forhold og samarbeid på den tiden. Stratos fikk derfor lov til å beholde navnet sitt, under forutsetning av at det kun ble brukt på sjokolader.
Stratos før og nå
Helt fra lanseringen og frem til i dag har Stratos vært en av Nidars viktigste merkevarer. Størrelse, pris, utforming, innpakking og budskap har imidlertid endret seg ganske mye.